Suomen Kellomuseo saanut koronatukea sekä lisämäärärahaa vuonna 2020

17.12.2020

Suomen Kellomuseo on saanut korona -avustusta Opetus ja kulttuuriministeriöltä sekä kevään että syksyn haussa sekä lisämäärärahan Espoon kaupungilta.

Vaikka museot ovat olleet kiinni on Suomen Kellomuseossa viety isoja hankkeita eteenpäin ja kokeiltu täysin uusia tapoja toteuttaa museotyötä. Kevään aikana museossa syntyi täysin uusi kokoelma, kun museo alkoi keräämään kello- ja korutarinoita ja muistoja. Syksyllä museo kokeili etätapahtumien järjestämistä ja se onkin saanut paljon kiitosta, nyt pääsee osallistumaan, vaikka asuisi ulkomailla.

Koronavuonna olemme kehittäneet viestintää sosiaalisessa mediassa ja uusineet museon kotisivut. Saavutettavuustoimenpiteitä ovat olleet mm. blogin julkaiseminen, kevään koruhuutokauppa, kokoelmanäyttelyn opastusvideo, Vuoden koru -näyttelyn avajaisvideo, museoesineiden esittely, näyttelyissä mukana olleiden valmistajien esittely ja kello- ja korumuistojen/tarinoiden kerääminen ja julkaiseminen. Syksystä alkaen oheisohjelmaamme on voinut osallistua etänä joko Teamsin tai YouTuben välityksellä. Tulemme myös jatkossa järjestämän mahdollisuuden osallistumaan etänä tapahtumiimme ja näin taata saavutettavuuden.

Tällä hetkellä museossa on työn alla kokoelmatilan muutto ja näyttelytoiminnan kehitystyö, niistä kerromme tarkemmin ensi vuoden puolella. Avustukset on mahdollistanut uusia avauksia museotyössämme ja toivomme, että voimme kehittää aloitettua suuntaa edelleen.