Suomen Kello- ja korumuseo on syntynyt!

17.06.2021

Korut saavat oman museonsa!

Suomen museokenttä sai uuden museon, kun Suomen Kello- ja korumuseo syntyi 14.6.2021. Museo on ainutlaatuinen, sillä muita kelloihin ja koruihin erikoistuneita museoita ei ole Pohjoismaissa.

Suomen Kello- ja korumuseo on merkityksellinen koko alalle ja tuo alan toimijat saman katon alle. Suomalainen korumuotoilu on maailmalla arvostettua ja tunnettua. Suomalainen koruhistoria on mielenkiintoinen ja polveutuu vahvasti Pietarin ja Fabergén perintöön. Museon näkökulmasta on mielenkiintoista tuoda esille uutta, perinteistä kumpuavia koruja ja korutaidetta näytteille.

Suomen Kello- ja korumuseossa esillä tulee olemaan kokoelmanäyttelyitä museon omista kokoelmista, erikoisnäyttelyitä sekä pienoisnäyttelyitä. Museo haluaa olla ajassa kiinni ja olla kaikkien kelloista ja koruista kiinnostuneiden oma museo.

Museonjohtaja Essi Pullinen kertoo: “Kellot ja korut ovat meitä kaikkia lähellä, tavalla tai  toisella. Ne ovat osa identiteettiämme ja kertovat tarinaa elämästämme. Ne sijaitsevat iholla  tai kodissamme, ovat hyvinkin intiimejä luonteeltaan. Kello- ja korumuseota tarvitaan avaamaan näitä kulttuurihistoriallisia merkityksiä.”

Kello- ja korumuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Jan Roos muistelee onnellisena, että taustatyötä on tehty ainakin kahdeksan vuotta. Museo on meille kaikille tärkeä paikka, jossa käsintehty historiamme pääsee esille.

Suomen Kultaseppien Liitto ry:n toimitusjohtaja Henrik Kihlman toteaa museon  merkityksestä: “Uusi museohanke on kello-ja korualalle ehkä merkittävin tapahtuma tällä vuosituhannella. Nyt avautuva uudistettu museokonsepti tarjoaa suurelle yleisölle mahdollisuuden tutustua näihin mielenkiintoisiin aloihin. Se tarjoaa alan toimijoille paikan esitellä töitään, sekä tutkijoille alan tietoa, kirjallisuutta ja historiaa. Syntyy uusi keidas kulttuuriperinteen vaalimiselle, joka toivottaa sinut tervetulleeksi ajan käsitteen ja korujen loiston kiehtovaan maailmaan.

Uusi museo avaa ovensa uusissa tiloissa Espoon Tapiolassa alkuvuonna 2022. Avajaisnäyttelyt julkaistaan syksyllä.

Lisätietoja:

Museonjohtaja Essi Pullinen, essi.pullinen@kellomuseo.fi, p. 050-5361977

Kuvassa:Pekka Kulmala, Syyspuiston varpuset.

Kuva: Teemu Töyrylä.