Tornikellon koneisto
Kaksikerroksisen makasiinin keskellä on nelikulmainen,
lautarakenteinen kellotorni. Torniosassa on pyöreät
aukot jokaisella neljällä sivulla. Ajanosoitus on
järjestetty kahteen suuntaan – kartanon suuntaan ja
talouspihalle (navetan suuntaan). Kahdella muulla sivulla
olevat aukot on peitetty levyillä.
Koneiston rakenne
Koneiston rungon rakenne on ns. vaakarunkokoneisto, jossa koneiston käynti- ja lyöntimekanismien rataskoneistot ovat samalla tasolla. Koneiston runko-osa on valmistettu valuraudasta. Hammaspyörät lyöntipuolen voimaratasta lukuun ottamatta ovat messinkiä ja vivut sekä akselit ovat terästä. Lämpötilan ja kosteuden vaihteluille altistuneena koneiston osat ovat hapettuneet ja ruostuneet. Tästä, normaalista kulumisesta sekä valmistuksessa syntyneistä toleransseista johtuen kaikki seuraavat mitat ovat hieman epätarkkoja.
Koneisto-osan leveys on 525 mm ja syvyys 205 mm. Koneiston koko korkeus on 145 mm. Pienikokoinen tornikellon koneisto on kiinnitetty makasiinin tornirakenteisiin, vahvaan hirteen kahdella pitkällä hirren läpi menevällä ruuvilla. Ruuvit ovat hirren alapuolelta ”pukinsarvi” -mutterilla kiristetty.
Tämä koneistorakenne yleistyi eurooppalaisten tornikellovalmistajien keskuudessa noin 1800-luvun puolivälissä. Ruotsalaiset ja suomalaiset tornikellovalmistajat eivät – muutamaa ruotsalaista poikkeusta lukuun ottamatta – omaksuneet tätä eurooppalaista rakennetta.
Käyntilaite ja rataskoneisto
Tornikellon käyntilaitteeseen kuuluvat ankkuri ja käyntiratas. Kellossa on niin sanottu nasta-graham-käynti. Käyntirattaan nastaluku on 50.
Käyntirattaan halkaisija on 78,4 mm. Ratas on
valmistettu valamalla messingistä. Ankkuri on
pitkävartinen ja siinä on ruuvikiinnitteiset
teräskynnet. Ankkuri vyöttää
käyntirattaan toisesta sivusta puolitoista hammasta.
Käyntipuolella on vain kolme hammaspyörää:
voimaratas ja siinä oleva painotela, väliratas ja
käyntiratas. Teoriassa käyntiratas pyörii
kellon käydessä kerran 108 sekunnissa.
Väliratas pyörii kerran 18 minuutissa ja voimaratas
kerran 3 tunnissa.
Lyöntikoneisto
Koneistossa on käyntikoneiston lisäksi lyöntikoneisto, joka on ohjannut torniosan ulkopuolella olevaa lyöntitiukua. Lyöntikoneiston vasaran kohotusvipu on edelleen paikallaan. Siitä on lähtenyt naru lyöntitiukuun, joka on sijoitettu talouspihalle osoittavan kellotaulun yläpuolelle. Tiukuun lyövää lyöntivasaraa kohottava vipu on lyöntikoneiston sivussa. Koneistossa on täydet ja puolet tunnit lyövä lovilevylyönti. Levyn vahvuus on 3,5 mm, mikä on tyypillistä tornikelloille. Levyn ulkokehällä on lyöntien lukumäärää ohjaavat lovet. Käyntipuolen voimarattaan akselilla, osoitinkoneiston kartiohammaspyörään ruuvilla kiinnitettynä on nastarelli, jossa on kuusi lyönnin irroitusnastaa. Tuulisiiven toinen lapa on murtunut poikki.
Voimarattaalta energia välittyy lovilevylle rungon ulkopuolella olevan välittäjärattaan avulla. Välittäjäratas on kiinni voimarattaan akselilla ja se kuljettaa lovilevyssä neljällä ruuvilla kiinni olevaa ratasta, joka on messinkiä.
Monissa Wagnerin valmistamissa tornikelloissa on Thomas Mudgen, ns. ”gravity escapement” ja tornikelloille tyypillinen ”remontoir” -mekanismi. Viimeksi mainitussa mekanismissa erillinen pieni paino tuottaa jatkuvan tasaisen energian suoraan käyntirattaalle. Tässä tarkasteltavana olevassa kellossa ei kuitenkaan tätä mekanismia ole.
Heiluri
Heiluri puuttuu. Valitettavasti heilurista ei ole tietoja.
Koneistosta selviää, että heilurilla on ollut
teräsjousiripustus. Ankkurin varressa on heilurin ja
käynnin keskittämiseen vaikuttava
säätöruuvi. Tämä on varsin moderni
ominaisuus 1800-luvun puolivälin tornikellossa.
Koneiston veto ja painot
Käynti- ja lyöntikoneistojen veto tapahtuu
vetoavaimella, suoraan koneiston voimarattaiden
(telarattaiden) akselien päistä. L-kirjaimen
muotoinen (alkuperäinen?) vetoavain on tallella. Isompien
tornikellojen tapaan tässä kellossa ei ole painojen
nostoa keventävää välitystä. Kellon
käyntiaika on noin viikko eli kello on pitänyt
vetää noin viikon välein. Tarkempi
käyntiaika on riippunut käytetyn painonarun
vahvuudesta, eli narukierrosten määrästä
(pituus) painotelalla. Käyntipuolen voimaratas
pyörii kellon käydessä kerran kolmessa tunnissa
eli 56 kertaa seitsemässä vuorokaudessa. Toisaalta
käyntiaikaan on vaikuttanut painojen putouskorkeus.
Mikäli rakennuksen toisen kerroksen lattiarakenne ja sen
aukko ovat alkuperäiset, on painojen lasku ollut sen
osalta mahdollista ensimmäisen kerroksen lattiatasoon.
Valitettavasti painot puuttuvat, niiden mallista ja muodosta
ei toistaiseksi ole tietoa. Painosta (kg) ei
myöskään ole tietoa.
Taulut ja osoitinkoneisto
Tornin pyöreät tauluaukot ovat neljälle suunnalle. Kellotaulujen ja osoitinkoneistojen perusteella ajanosoitus on todennäköisesti järjestetty ainoastaan kahdelle sivulle: kartanolle ja talouspihan suuntaan. Pyöreän tauluaukon halkaisija on tornin sisältä mitaten 64,5 cm. Kartanolle päin osoittavassa kellotaulussa on yksi, todennäköisesti Wagnerin valmistama, tähtipäinen tuntiosoitin. Minuuttiosoitin puuttuu. Muita osoittimia ei ole. Osoitin on todennäköisesti alkuperäinen, sillä vastaavanlaisia osoittimia tiedetään Wagnerin käyttäneen myös muissa tornikelloissa. Anjalan kartanon viljamakasiinin kellotaulun takana, tornin sisäpuolella ovat osoitinmekanismin hammaspyörät.
Kellokoneisto on kiinnitetty tukirakenteisiin siten,
että koneiston käyntipuolen voimarattaan akseli on
kartanolle päin osoittavan taulun keskiakselin kohdalla,
eli kellokoneistoa ei ole kiinnitetty aivan torniosan
keskelle, vaan hiukan sivuun.
Koneiston kunto
Tornikellon säilytyspaikka makasiinin tornissa on ollut vuosia altis säänvaihteluille ja kulunut aika on vain lisännyt kellon vaurioita.
Kelloa mallinnettaessa ja mitatessa todettiin seuraavaa:
Kellon runko ja rattaiden sekä ankkurin akselit, kuten myös painotelat sekä lyöntipuolen vivut ovat paksun ruosteen peitossa. Rungon taaempi pohjalevy on poikki rungontolpan vierestä.
Kelloa yksityiskohtaisemmin tarkasteltaessa voidaan todeta
lähes kaikkien ruuvien ja muttereiden kiertyvän
vaivatta auki. Vaikka akselien tapit ovat vahvasti kuluneita,
ne ovat suurimmaksi osaksi säästyneet ruosteelta.
Myös vetorumpujen sisällä olevat voimarattaiden
akselit ovat ruosteettomia. Vetoavain on ruostunut kiinni
lyöntipuolen vetoakseliin. Ripustusjousi on poikki.
Ripustusjousen ylempi messinkiosa on tallella. Alempi osa,
johon heiluri on kiinnittynyt, on hävinnyt. Rellien
nastat ovat pahoin kuluneita sekä ruostuneita.
Käyntipuolen voimarattaan hammaskehä on murtunut.
Käyntirattaan nastat ovat kuluneita ja ruosteessa.
Nastoja puuttuu yhteensä 16. Ankkurin tulopuolen kynsi on
poikki. Rattaiden hampaat ovat vääntyneitä
ja/tai kuluneita. Käyntipuolen voimarattaan
vastatelkijousi (messinkinen kierrejousi) on murtunut monesta
kohtaa. Telkiakseli on vääntynyt.
Koneiston alkuperäisyys
Kellokoneisto on alkuperäisessä muodossaan.
Koneistoon ei ole tehty sen historian aikana
kelloteknisiä muutoksia. Koneistossa ei ole
nähtävissä minkäänlaisia sen
huollosta johtuvia lisäyksiä tai muutoksia.
Perustellusti voidaan todeta koneiston tekniikan olevan
alkuperäisen mukainen.
Wagnerin kellon tekninen laatu
Wagnerin valmistamien kellojen teknisestä laadusta yleensä ja hänen arvostuk-sestaan kelloseppänä Ranskassa voi mainita seuraavan kuvauksen sanoin: Ranskan kelloteollisuudessa 1800-luvun alkupuolella parhaita olivat pienten kellojen osalta kellosepät Berthoud ja Breguet. Vastaavasti Jean Wagner oli suurten kellojen mestari ja maansa parhaimmistoa.